montana in de rocky mountains

Montana

Big Sky Country!

In Montana vindt u maar liefst 147.000 vierkante mijl aan terrein en 69.000 mijl aan wegen! Er valt dus genoeg te ontdekken in Big Sky Country! Volg bijvoorbeeld de Lewis & Clark Route, de route van de grote Beer, ontdek het wilde westen in één van de verlaten ghost towns of neem één van de regionale scenic routes.

Avontuur op de rivier

Van de besneeuwde toppen en het Yellowstone plateau komen machtige waterstromen samen die door indrukwekkende canyons en glooiende valleien gaan. Maak hier gebruik van en ga raften, bijvoorbeeld door de Middle Fork of the Flathead, naast Glacier of door de Alberton Gorge, net buiten Missoula. Op zoek naar rust? Geniet van de stilte en schoonheid én het bijzondere wildlife van Upper Missouri, vlakbij Fort Benton. U kunt de rivieren van Montana op verschillende manieren ontdekken, per raft, kayak of per kano.

Ghost Towns

Als je heel zorgvuldig luistert al wandelend door één van Montana’s ghost towns, hoor je misschien nog steeds de verhalen over goud, danseressen, rokende pistolen en de saloons. Rond 1850 werd het eerste Montana goud gevonden bij Benatsee Creek, ten noorden van Deer Lodge Valley. Tegen het einde van de negentiende eeuw bloeiden en groeiden de stadjes uitbundig. Toen het goud was gedolven, verdwenen ook de mensen. Wat gebleven is, zijn de historisch belangrijke ghost towns. Sommige zijn bijna helemaal verdwenen maar andere zijn zeer goed bewaard gebleven zoals bijvoorbeeld Virigina City en Bannack.

Ranch Vakanties

Al sinds 1870 wordt er in Montana hard gewerkt op de ranches om het vee te drijven. Ruim een eeuw later is het Oude, Wilde Westen nog steeds ’alive’ in ’Ole Montana’ en u kunt erbij zijn! Elke ranch heeft zijn eigen unieke karakter, van working ranches waar echt hard gewerkt moet worden, tot Dude Ranches (hard werken maar iets meer vrijheid) tot Guest Ranches waar vrijheid blijheid heerst. Sommige zijn ook zeer geschikt voor families met kinderen. Tijdens uw ranch avontuur kunt u helpen kampvuren maken, het vee drijven en tochten per paard en/of wagen maken.

Bezienswaardigheden in Montana

Reisverhaal Montana

Studiereis Montana, Rocky Mountain International 2008

Dag 1: Amsterdam – Washington – Denver – Bozeman
Na een lange dag vliegen, overstappen, vliegen, overstappen, en ja toch echt nog een keer vliegen, kwam ik rond 23.00 lokale tijd aan in Bozeman (onze tijd 7.00 ’s ochtends). Mooie luchthaven, klein, maar erg sfeervol. Wij zijn met de hele groep verbleven in het Bozeman Ramada Limited.

Dag 2: Bozeman – Virginia & Nevada Cities – West Yellowstone
De volgende ochtend hadden we ontbijt in het Holiday Inn Bozeman. Voor het eerst een beetje kennis gemaakt met de mensen die mee waren met de groep. Langzaam begin je te beseffen dat je sommige mensen ook tijdens je vlucht heb gezien, maar eigenlijk niet erbij na had gedacht dat die misschien ook wel bij de reis horen.

De eerste excursie in Montana is Museum of the Rockies, de naam zegt het niet meteen, maar dit museum ging voornamelijk over dinosaurussen, waarvan de restanten gevonden zijn in Montana. Onze gids had heel veel te vertellen en was duidelijk heel trots dat de inhoud van het museum allemaal in Montana gevonden was. Aan het einde van de dinosaurussen, besloot ze ons door de rest van het museum te begeleiden, wat een gedeelte native american geschiedenis was en een CSI expositie over de insecten die gevonden worden op lijken. Vervolgens was het terug naar de bus en op weg naar Virginia & Nevada City, Montana.

Bij het uitstappen leek het net alsof je midden in een western film was gekomen. Erg leuk om te zien. Wij begonnen met lunch in de Star Bakery, daarna een rondleiding door de stad. Sommige huisjes konden wij binnenkijken en anders had de gids er hele verhalen over. Ook dat mensen er heilig in geloven dat sommige huizen nu spookhuizen zijn en wie die spoken dan zijn. In het hoogseizoen worden er in deze stad mensen ingehuurd om het leven van toen na te bootsen en is het een zeker een aantrekkingskracht voor toeristen. Wij hebben ook op verzoek een stop gemaakt in Virginia City, om hier foto’s te maken.

Daarna ging de tocht verder naar Madison Canyon Earthquake area. Op 17 Augustus 1959 was er in Montana sprake van de meest ernstige aardbeving die ooit heeft plaatsgevonden in Noord-Amerika. De schaal was 7.5. Er zijn 28 mensen overleden bij deze aardbeving. Dit gebied is nu te bezoeken en bevat een eerbetoon aan deze mensen. Het was erg indrukwekkend om dit te zien, vooral als je in het nabijgelegen centrum het beeld ziet van hoe het ervoor was.

De route vervolgde zich naar West Yellowstone in Montana. Als diner hadden wij een receptie bij West Yellowstone Visitor’s Center. Daarna gingen wij naar het IMAX Theatre, waar een film draaide over Yellowstone park, als een soort voorproefje op wat de volgende dag ons zou brengen.

Dag 3: West Yellowstone – Yellowstone National Park – Montana
Ontbijt bij hotel was buffet, was prima in orde. Eerste bezoekje van die dag was Grizzly and Wolf Discovery Center dit was op loopafstand van ons hotel. Het centrum is een onderdak voor een aantal wolven en beren. Er werd vol lof gesproken over het feit dat ze die dieren zoveel mogelijk lieten leven zoals ze dat in het wild zouden doen. Voor mijn gevoel werd dit een beetje tegengesproken als je keek naar de grootte van het verblijf van de dieren.

Toen was het tijd om Yellowstone National Park in te gaan. Wij werden de hele dag rondgeleid door een gids van Xanterra. Ook al zaten wij met de hele groep in de bus, het beeld om je heen is zo indrukwekkend. Bergen, bomen, watervallen, dieren, erg overweldigend wat er allemaal aan je voorbij komt. De hoeveelheid campers en auto’s die rondreden en ook stilstonden in het park was naar mijn idee best veel voor deze tijd van het jaar, maar was wel een mooi aandachtspunt, want waar auto’s stilstaan en mensen uitstappen waren honderd procent zeker dieren in de buurt. Wij hebben diverse stops gemaakt in het park bij watervallen & geisers. Erg mooi om die natuurverschijnsels te zien. De gids vertelde heel uitgebreid over hoe een geiser werkt en wat je ervoor nodig hebt: water, warmte uit het binnenste van de aarde, en een smalle schacht. Doordat het water door de warmte het kookpunt bereikt, zoekt de stoom die is ontstaan zijn uitweg. En dat resulteert in een spuitende geiser. Enige nadeel in het park is de geur die van de geisers afkwam, maar dit blijkt te komen door mineralen uit de grond. Het park is absoluut vierhonderd procent de moeite waard voor natuurliefhebbers. Het grootste gedeelte van het park ligt in de staat Wyoming. Ergens halverwege de tour door het park kwamen we nog een groep bizons tegen. Die lagen aan de andere kant van een meer, maar na zoveel dieren gezien te hebben als herten, bizons, etc vanuit de bus, was het wel erg leuk om dit keer uit te stappen en van een afstand foto’s te kunnen maken.

**********Leuk weetje: Yellowstone National Park heeft gemiddeld 3 miljoen bezoekers per jaar***********

Die avond zijn wij met de groep verbleven in het Old Faithfull gebied, een deel in het Old Faithfull inn en onze groep in het Old Faithfull Snow Lodge. Het is een heel sfeervol en open hotel. Het enige in dat gebied van het park dat het hele jaar geopend is. Kamers hebben geen televisie, reden hiervoor is dat het in de winter zo koud word dat ze de toestellen zouden moeten weghalen anders zouden deze kapot barsten. Bij de hotels wordt aangegeven wanneer je het beste naar de Old Faithfull geiser kan gaan om deze actief te zien. Deze geiser ligt naast het Old Faithfull Inn op loopafstand van het Snow lodge. Het diner was gezamenlijk in de meeting room van het Old Faithfull Snow Lodge.

Dag 4: Yellowstone National Park– Livingston – Billings
De volgende dag gingen we Yellowstone National Park alweer uit, maar eerst hadden we nog ontbijt, deze was wederom in het Old Faithfull Snow Lodge. Eenmaal in de bus, kregen we te horen dat we nog een tussenstop zouden maken in Mammoth Hot Springs, omdat het toch iets was wat je gezien moest hebben en het precies in het programma zou passen. De attractie hier zijn de ‘’terraces’’. Er zijn lagere en hogere gedeeltes, wij zijn naar de lagere terraces geweest. Echt prachtig om te zien, helemaal als je bedenkt dat door het hete water en verschillende mineralen dit continue aan het veranderen is, dus wat wij die dag hebben gezien kan op dit moment compleet anders eruitzien.

Vervolgens verlieten wij het park en gingen we richting Livingston, Montana voor het Federation of Fly Fishers’ Fly Fishing Discovery Center. Hier hebben wij les gehad in Fly Fishing en hadden wij lunch in het centrum.

Kort daarna gingen wij verder naar Billings, iedereen was wel blij met het idee dat wij twee avonden in hetzelfde hotel in Montana zouden verblijven. Het hotel was het Best Western Clock Tower Inn. Goede service in het hotel vanaf de receptie stond er iemand die wees waar je naar toe moest. Het hotel had een binnenpleintje waar je echt het idee had hier is een film opgenomen, of althans dat had zo gekund.

Die avond gingen wij voor diner naar het Western Romance Company chuck wagon dinner. Wij gingen dus met de hele groep op paard en wagen naar ons diner toe. Door de niet altijd stabiele weg was dit wel een hele leuke ervaring en absoluut een aanrader, al is het alleen maar voor de belevenis. Eindbestemming was een soort kampeerplaats waar we hebben kunnen genieten van een barbecue, hoefijzers gooien en country muziek. Wat eindigde rond een groot kampvuur.

Dag 5: Billings
Vandaag gingen we de hele dag in kleinere groepen op pad. Wij hadden vooraf de keuze gehad tussen verschillende excursies in Montana. Deze keuze bestond uit paardrijden, paardrijden & vissen, jeeptour, SUV’s & ATV’s tour of een wandeltour door Billings. De laatste keuze was te weinig animo voor en is uiteindelijk niet doorgegaan. Mijn keuze de SUV’s & ATV’s tour. Deze ging door de Pryor Mountains. Wij waren met zijn negenen en werden eerst met SUV’s naar onze bestemming gebracht. Onze chauffeur zat vol met verhalen over Montana en de Rocky Mountains, hij was alleen niet altijd even goed te volgen. Eenmaal op locatie zo’n anderhalf uur later, mochten we het eerst uitproberen en daarna gingen we op pad. Absoluut heel veel lol gehad. Als lunch hadden we een BBQ, erg lekker en een fijne variatie op wat we de dagen ervoor hadden gegeten. Ook hebben wij op die locatie nog een kleine wandeltocht naar een ice cave gemaakt. Erg mooi, maar ook erg koud. We waren die dag rond 17.00 weer terug bij de ranch waar we begonnen waren en gingen ook direct weer terug naar het hotel.

Diner was bij het Rex Restaurant in Billings. Aan het einde kregen wij nog een informatiepakketje van het Billings Convention and Visitors Center, waar het toetje in zou zitten en bij de speech werd gezegd dat dit een ‘’taste of Billings’’ zou zijn. Mijn lol was groot toen dit stroopwafels bleken te zijn. Als je dat wil verkopen als zijnde een smaak van Billings, haal dan op zijn minst de verpakking eraf waarop staat een ‘’true Dutch tradition’’. Maar ja, het ging om het idee.

Dag 6: Billings – South Dakota
De volgende dag was het zover om Montana achter ons te laten en naar South Dakota te gaan. Het hotel had geregeld dat we ontbijt meekregen in een box. Voordat wij voorgoed weg zouden gaan uit Montana hadden wij nog een tussenstop op Little Bighorn Battlefield National Monument. Wat een soort monument is geworden voor het gevecht tussen de native americans en de Amerikanen. Het verhaal werd ons verteld door een Indiaan, goed georganiseerd, maar het was niet iets wat mij echt interesseerde. Het gebied was wel heel mooi, prachtig landschap en goed overzicht. Dat was super.